И РЪЧИЧКИТЕ ИГРАЯТ...
* * *
Да направим люлка
и
да люшнем Юлка.
Люш, люш, люш –
ей така на уж.
------------------------------------------------------
/Играе се като
подобна народна игра.
Хващате двете ръчички на детето,
сякаш образувате „люлка”.
Докато се казва текста, люлеете
„люлката”./
* * *
Така се пържат мекици. /Дланите се търкат напред-назад./
Така се разточват пици. /Дланите се търкат в кръг./
Така се правят кюфтета. /Дланите се пляскат една върху
друга. /
Така се измиват ръцете. /Ръцете сякаш се мият. Всеки своите./
--------------------------------------------------
/Играе се като подобна народна игра.
Детето и възрастният застават един срещу друг.
Подават си ръцете. Докато се казва текста, се изпълняват
имитиращи движения./
* * *
Детето:
Гу-гу-гу-гу-гу-гу...
Гълъбчета мили,
где гнездо сте свили?
Я при мен се спрете
и зрънца клъвнете.
Гълъбите:
Гу-гу-гу-гу-гу-гу…
Ще си клъвнем, мило.
Но се е стъмнило.
Бързаме, че в бука
малките ни гукат.
Фър-р-р….
----------------------------------------------
/Играе се като народната игра „Гуси, гуси…”
Дланите на
детето и на възрастния са обърнати надолу,
редуват се
хванати с пръсти една върху друга.
Заедно
тактуват ритъма на текста. При думата „Фър-р-р”
се пускат и
имитират крила т.е. „гълъбите отлитат”./
* * *
В най-голямата тава
джудженце прави баклава.
Ето тъй я то навива.
После ей така полива.
Братчетата му юнаци
чакат, сучат си мустаци.
И на всякое джудже
джуджето дало по парче:
На това дало. /Свива се палеца./
На това дало. /Свива
се показалеца./
На това дало. /Свива
се среден./
На това дало. /Свива
се безимен./
На това дало. /Свива
се кутре./
И всички сладко яли.
Три дни весели си пяли.
----------------------------------------------------
/Играе се като народната игра.
Докато казвате
текста, с Вашия показалец
правите
кръгове върху дланта на детската
ръчичка.
Свивате и
последователно детските
пръстчета в
юмруче, което обгръщате
.със своите
длани./
*
* *
Ние сме приятели добри
в игра и в работа дори:
Палецът
на всекиго помага.
Показалецът
да съветва му приляга.
Средният
е най-голям и умен.
Безименият пък е сладкодумен.
Кутрето е малко и игриво,
но трябва ли е много работливо.
------------------------------------------
/Текстът
се казва като се показват
пръстчетата на детето. Така детето научава
наименованията на пръстите на ръката./
* * *
Събрали са се на поляна
рано утром от зарана
все юнаци със калпаци.
Хоро тропат тез юнаци:
Палецът
хорото води,
Показалецът
след него скача,
Средният пък
все подвиква,
Безименият с
устни свири,
Кутрето хоро
завива.
Иху – иха, иха – ха – ха.
Веселят се на поляна...
Вече вечер там настана
и юнаци със калпаци
морни сучат си мустаци.
-------------------------------------------------------
/Докато се казва текста, се показват
пръстчетата на ръчичката на детето.
Така то научава
наименованията
на пръстите на ръката./
* * *
Срещнали са се веднъж
като патенца след дъжд
палец с палец,
показалец с показалец,
среден със среден,
безимен с безимен,
кутре с кутре...
Плеснали ръка в ръка.
Поздравили се така.
--------------------------------
/В
тази игра може да се „срещат” пръстите
на двете детски ръчички или пръстите на детскага ръчичка
с пръстите на ръката на
възрастния.
Упражнява се координация на
движенията./